
Hoe breng je een ondernemersverhaal tot leven op een manier die zowel authentiek als onderscheidend is? Toen Stef Roets werd genomineerd voor de JCI award, wilden we samen een concept ontwikkelen dat verder ging dan de criteria die JCI oplegde. Te midden van een persoonlijke tragedie ontstond een concept dat de essentie van zijn onderneming weerspiegelt: ‘Groeiringen van een ondernemer’, is een tastbare terug- en vooruitblik geworden die de groei en veerkracht van Stefs ondernemerschap symboliseert.
Het was Katlijn Voordeckers, expert in strategische branding bij Opmerkelijk, die begin december vorig jaar een telefoontje ontving van Stef Roets, oprichter van het gelijknamige bedrijf dat gespecialiseerd is in high-end maatwerkinterieur en totaalprojecten. “Of ik het zag zitten om hem te begeleiden bij de voorbereiding van het dossier dat hij, net als de drie andere JCI-genomineerden, moest indienen bij de jury? “Ondanks een overvolle agenda, moest ik daar niet lang over nadenken”, vertelt Katlijn. Stef was op dat moment al even klant bij ons, dus mijn inspiratie begon meteen overuren te draaien. Samen met ZINNIG had ik enkele jaren eerder ook al de schouders onder het JCI-dossier voor Caroline Rigo van Cent Pur Cent gezet. Dat project, waarbij ik voor het strategische concept zorgde en ZINNIG voor de copywriting, was niet alleen op het vlak van samenwerking een succes, Caroline won ook nog eens de award.
Hilde, copywriter bij ZINNIG: “Een mooie bekroning voor de vele uren die al snel in zo’n project kruipen. Maar zoals Katlijn al aanhaalde: ook toen hadden we heel fijn samengewerkt. Katlijn is ijzersterk in het bedenken van strategische concepten, en bij ZINNIG houden we ervan om ons in de verhalen van inspirerende ondernemers te verdiepen om ze vervolgens uit te schrijven. Het is heel fijn om die combinatie stap voor stap en heel gericht te laten uitgroeien tot een volwaardig dossier. Dus toen Katlijn me op haar beurt belde, maakte ik in de traditionele decemberrush heel graag een gaatje vrij voor een kennismaking met Stef.”
Stef Roets: “Toegegeven, ik heb even geaarzeld of ik wel zou verdergaan met mijn kandidatuur voor de JCI award in Limburg. Niet lang nadat ik vernomen had dat ik een van de vier genomineerden voor de award was, overleed een van onze medewerkers, Jonah, na een tragisch arbeidsongeval in ons atelier. December was voor mij dus een zwarte periode en deelnemen aan een awardshow eigenlijk het laatste waar mijn hoofd naar stond. De ouders van Jonah hebben me echter aangemoedigd om er toch voor te gaan, als een eerbetoon aan hun zoon. Het voelde als een logische stap om bij Katlijn aan te kloppen. Ons traject rond strategische branding liep op dat moment af. Als er iemand op de hoogte was van de troeven en uitdagingen van mijn bedrijf en hoe ik als ondernemer in het leven sta, dan was zij het wel. En hoewel ik nog nooit met ZINNIG had samengewerkt, begreep ik wel snel hoe complementair Katlijn en Hilde werken. Dat gaf veel vertrouwen.”
- Boek JCI Stef Roets
Som van vele delen
Wie Stef kent weet: zijn passie voor authentiek vakmanschap, hout en aandacht voor details is groot. Héél groot. Daarnaast is hij iemand die ondernemen nooit als een solo-avontuur beschouwt, maar als een som van vele delen. Katlijn: “Ik zocht dus naar een concept dat dit zou weerspiegelen. Dat leidde tot ‘Groeiringen van een ondernemer’. Zoals de ringen in de doorsnede van een boomstam iets vertellen over de groei van die boom, vertelden de verschillende groeiringen in het concept iets over Stefs ondernemerschap. Zo kwamen we tot vijf ringen of thema’s, die elk op hun beurt nog eens waren onderverdeeld in blokjes bij die thema’s. In totaal goed voor 32 blokjes, die op één of andere manier ook onderling gelinkt konden worden (als aanvulling, contrast, of net versterkend). Eén blokje ontbrak: dat stond symbool voor Jonah, de ontbrekende schakel in het team.” “Dagelijks zie ik hoe hout een eigen verhaal vertelt”, aldus Stef. “De symboliek van de groeiringen past helemaal: bij mijn groei als ondernemer en persoon. Ik was dan ook héél blij met dit concept, en hoe Katlijn het heeft opgebouwd.”
“Aan ons bij ZINNIG om dat concept te vertalen naar passende teksten. Geen betere manier om dat te doen dan tijdens een aantal lange interviews helemaal in het ondernemersverhaal van Stef te duiken. Het concept van de groeiringen en de verschillende blokjes, vormden daarbij een handige leidraad. Dag na dag kreeg ik meer vat op Stefs verhaal, en kreeg de tekst meer en meer vorm.” Stef: “Trajecten als deze doen je verplicht stilstaan bij de weg die je al hebt afgelegd, iets waar je als ondernemer zelden de tijd voor neemt. De trein dendert altijd maar voort. Door de interviews, werd ik verplicht om dat wel te doen. Hilde heeft mijn ondernemersverhaal niet zomaar glad neergeschreven, maar er ook echt míj́n verhaal van gemaakt. Door te luisteren, ook tussen de regels door.”
Zodra de teksten in een eindfase zaten, ging Mimi Leën van Mimi Leën Graphics aan de slag met de vormgeving. Stef: “Ik geef graag kansen aan jonge mensen en startende ondernemers. Voor de vormgeving dacht ik dan ook meteen aan Mimi, die maar net als zelfstandig grafisch vormgeefster was gestart. Misschien niet meteen een cadeau, want de deadline was wel héél strak en de opdracht groot, maar Mimi greep de kans met beide handen. Mimi: “Stef gaf me het vertrouwen om niet alleen het boek, maar ook de groeiringen, blokjes, stickers en bijbehorende pancarte vorm te geven en zo mijn grafische stempel te drukken op het geheel. Ik vond het erg boeiend om de rijke gelaagdheid van het concept ook visueel voelbaar te maken: helder, doordacht en met oog voor detail. Het was mooi om de inhoud en de vorm te zien samenvallen.”
Huzarenwerkje
Ondertussen gingen Stef en zijn team in het atelier van Stef Roets aan de slag om het concept uit te werken in hout: dat werd een strakke, zwarte schaalvorm waarin de 32 blokjes samen de verschillende ringen vormden. In de schaal was ook een plekje voorzien voor het boek. Stef: “En dat in 26 exemplaren. Tel maar uit … Een huzarenwerkje, dat ons veel tijd en gevloek heeft gekost, maar wél een prachtige eyecatcher opleverde. En helemaal aansloot bij het verhaal van mij als ondernemer en persoon. Dat hielp trouwens ook bij het uitwerken van de pitch, die iedere kandidaat nog voor de jury moest brengen op 3 april, de dag van de uitreiking. Ook hier werkten Katlijn en Hilde complementair en zorgde Mimi voor de visuele vertaling: Hilde schreef de pitch, Katlijn gaf waardevolle feedback vanuit haar ervaring in keynotes en presentaties en Mimi verzorgde de vormgeving.”
Hilde: “Maandenlang werk je intens samen aan zo’n project, wik je iedere woord en zin, verfijn je waar je kan … Ik kan je wel zeggen dat de ontlading niet alleen bij Stef en zijn team, maar ook bij Katlijn, Mimi en mij héél groot was toen Stefs naam die avond werd afgeroepen. Een mooie bekroning op de fijne samenwerking.” Dat beaamt ook Katlijn: “Werken aan een dossier met het potentieel om te winnen gaat voor mij niet gewoon over een verhaal bedenken of praktisch wat vragen beantwoorden. Je moet helemaal onder de huid van een ondernemer kruipen, hem door en door begrijpen en zijn authenticiteit vertalen naar een strategisch én creatief concept dat past bij het dossier. Als je er dan ook nog eens de juiste woorden en visuele uitstraling aan kan geven, krijg je een synergie die het potentieel van een nominatie helemaal tot leven kan brengen. We waren zo ontzettend blij toen Stefs naam werd afgeroepen! Helemaal zijn verdienste, maar ieder van ons stak er ook een stukje van zijn hart en passie in, wat de vreugde nog extra groot maakte.”
Stef: “Het was gekkenwerk om alles op tijd voor de deadline klaar te krijgen – mijn passie voor details, weet je nog – maar ik ben ontzettend dankbaar met de JCI award en het dossier dat we hebben ingediend. De voorbereiding ervan heeft me immers ook de unieke kans gegeven om stil te staan bij het parcours dat ik al heb afgelegd als ondernemer en de schaal en het boek vormen daar een bijzonder en tastbaar bewijs van. Op naar de volgende groeiringen?”