Vakantiepocket ZINNIG

SuperMAG-verhalen in een zomers pocketjasje

De dikke stapel SuperMAG’s op ons kantoor verraadt een jarenlange samenwerking met Buurtsuper.be, de UNIZO-afdeling voor supermarkten en speciaalzaken. Sinds de zomer van 2024 ligt daar een klein broertje bij: AllesMAG. Een exclusieve A5-vakantiepocket voor de leden van Buurtsuper. Wij pakten maar al te graag onze schrijfkoffers voor deze leuke opdracht.

VRAAG

Hoe kunnen we de leukste verhalen en beelden van het afgelopen jaar opnieuw onder de aandacht brengen in de zomer – wanneer er geen editie van SuperMAG van de band rolt?

Op een jaar tijd vinden vijf edities van SuperMAG hun weg naar zelfstandige uitbaters van supermarkten  en voedingsspeciaalzaken. Maar hoe kan het magazine de thema’s en beelden actueel houden of opnieuw brengen? ZINNIG dacht meteen aan een vakantiepocket. Inclusief zomerse spelletjes, denkoefeningen én een spannend kortverhaal over – jawel – gebeurtenissen in een supermarkt. Je doet het goed of je doet het niet. Toch?

AANPAK

Van idee tot brainstorm en uitwerking

Bevlogen brainstormen

ZINNIG gooide het balletje van een vakantiepocket op tijdens een van de redactievergaderingen met de teams van Buurtsuper.be en Kapitan, de vaste vormgever van SuperMAG. Wat als we een vakantiepocket maakten met de leukste foto’s en verhalen van de afgelopen edities? Met spelletjes, invulopdrachten en leesvoer voor op vakantie. Ideeën genoeg! Er was slechts één vereiste: de volledige coördinatie en redactie zou, gezien de korte deadline, bij ZINNIG moeten liggen. Challenge? Dubbel en dik accepted.

“Midden april lag het idee op tafel. Wat voor mij een ‘volgend jaar’-verhaal was, zag ZINNIG als een uitdagende deadline om nog voor de zomer richting drukker te sturen. Mét succes! Daar zit hun enthousiasme zeker voor iets tussen (lacht).”
Nele Schoofs, coördinator SuperMAG

Redactie en opmaak

Nele legde het idee voor aan haar team. En hopla, het startschot was gegeven! Kapitan schoot in actie voor de volledige opmaak terwijl ZINNIG naarstig begon te puzzelen, kruiswoordraadselen en schrijven aan een kortverhaal. We zorgden ook voor andere zomerse artikels, somden de beste detoxtips op, stelden een buurtsuperplaylist samen en bedachten ondertussen ook nog een naam voor de allereerste pocket: ‘AllesMAG’ kreeg groen licht en Luc Ardies pende – net zoals in de klassieke SuperMAG – het voorwoord neer.

“Ik zat op de trein toen ik de eerste versie van het kortverhaal over de supermarkt las, en eerlijk: ik kreeg kippenvel. En ook voor de rest van de pocket kon ik al het denk- en schrijfwerk in de handen van ZINNIG leggen zonder me zorgen te moeten maken over kwaliteit of deadlines.”
Nele Schoofs, SuperMAG

RESULTAAT

Positieve reacties van zonnekloppers

De vakantiepocket werd positief onthaald door de raad van bestuur en het interne team van Buurtsuper.be. Ook verschillende leden lieten weten dat de vakantiepocket heerlijk was om even te ontspannen tijdens hun verlof.

Durf te vragen

Zou SuperMAG onze naam laten vallen in een gesprek over copywriting?

Nele: “Absoluut. Een speler die zo’n kwalitatief werk levert en veel uit handen neemt, is het aanraden zeker waard. Het geëngageerde team van copywriters zet mooie dingen in beweging. B2B is geen gemakkelijke doelgroep, maar SuperMAG en AllesMAG zijn voorbeelden van een goed begrip van deze markt. Wie weet doen we het volgend jaar gewoon opnieuw?”