Artificiële intelligentie versnelt onze rol als copywriter op heel wat vlakken. Er gaat geen dag voorbij zonder een rondje verkennend brainstormen om een tekst vorm te geven met onze digitale pennenvriend ChatGPT. Maar als er één ding is dat robots – voorlopig althans – nog niet overnemen, dan is het interviewen. Iets wat we bij ZINNIG voor heel wat klanten doen om hun copy uit te werken. Een gesprek voeren vraagt warmte. Onderbouwde vragen. Een oor dat ook naar de stiltes luistert. Nuance. En begrip. En ja, ook een vleugje AI.
Wie denkt dat interviewen niet meer is dan een microfoon onder iemands neus duwen, is eraan voor de moeite. Zoals in veel aspecten van het leven is voorbereiding key. Maar ook je communicatie in en rond het gesprek zegt veel over je skills. Tijd om in te zoomen op enkele aandachtspunten. Hoe week je iemands verhaal los? Voor zowel briefings, artikels, blogs of een testimonial? Spoiler: interviewen is geen rocketscience. Maar ervaring leert ons wel enkele kietelende kneepjes van het vak. Die zetten we graag in voor klanten die testimonials willen van hun eigen klanten, input van een expert willen voor een artikel op hun website of een specifieke magazine-rubriek moeten vullen. Een goed interview is nu eenmaal de basis van een goede tekst.
1. Hang niet de stalker uit
Of we hierboven net nog beweerden dat voorbereiding het halve werk is? Ja. Maar te veel voorbereiding stuurt het gesprek mogelijk op voorhand al te zeer één richting uit. Wie krampachtig aan een minutieus uitgestippelde leidraad – eventueel via AI vastgelegd – vasthoudt, zal geen fijnzinnige details of boeiende weetjes capteren tijdens het interview. Natuurlijk is het handig om te weten wie de persoon is die voor je zit en wat die precies doet. Maar waarom laat je hen dat niet zélf vertellen? Iets in eigen woorden formuleren is altijd authentieker dan een geforceerde ID-kit die je van het internet hebt geplukt. Een vragenlijstje is daarbij een goede kapstok, maar laat de gesprekspartner ook zelf beslissen waar het gesprek naartoe gaat. Als we één ding zeker weten, is het wel dat mensen heel graag hun expertise of passie delen met anderen. Aan jou om daarbij ook rekening te houden met de doelgroep.
2. Hit that record button
Elke interviewer houdt er eigen werkmethoden op na. Ervaren journalisten zweren bij pen, papier en hun getrainde bovenkamer om de essentie van een gesprek te onthouden. Veel jonkies verbeteren liever het wereldrecord aantal letters per minuut typen tijdens een gesprek. Wat je ook doet, neem je interview op. Niet om te bewaren als een soort audiovisuele memorabilia, maar om nuance in je tekst aan te brengen. Het is belangrijk om de woorden van je gesprekspartner zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te houden. De enige manier om dat vijf dagen na het gesprek nog te doen, is via een opname. Vraag de andere persoon aan de (digitale) tafel wel altijd of dat oké is. GDPR en zo.
3. Voel de sfeer aan
Of geïnterviewden veel prijsgeven of de krochten van hun ziel blootleggen, hangt af van de setting die jij creëert. Voel snel aan of het gesprek de formele of net meer casual toer op zal gaan. Aanspreking is alles. Met een dokter of CEO hoef je niet in een amicaal ‘je’-praatje te belanden als het over serieuze topics gaat. De sfeer aanvoelen is belangrijk voor het verdere verloop van het gesprek. Durf daarbij gerust vragen stellen: wil je gesprekspartner wel over een bepaald delicaat topic babbelen? Leg de bal in het andere kamp. Zo kom je niet alleen attent over, je hebt ook meteen de juiste toon te pakken.
4. Durf te vragen, ook wat je niet weet
Copywriters of interviewers zijn geen allesweters. Vaak interview je net iemand om meer over een bepaald thema te weten te komen. Zet je trots daarom even opzij wanneer je gesprekspartner moeilijke termen aanhaalt. Denk niet ‘ik zal dat straks wel opzoeken om niet dom over te komen’, maar vraag gewoon op de man (of vrouw) af wat iets betekent. Je zal daardoor niet alleen een beter begrip krijgen van het topic, maar ook de woorden van de expert zelf kunnen gebruiken, in plaats van een opgezochte definitie online. Vraag raak. Vraag door. Vraag diep. Naar voorbeelden en verhalen. En ga in op wat je gesprekspartner zegt. Een simpele bijvraag als ‘hoezo?’ geeft je vaak nóg meer antwoorden. Net dat tikkeltje extra lef zorgt voor een tekst die opvalt naast de andere artikels.
5. Stiltes ≠ ongemakkelijkheid
Een gouden regel in waardevolle interviews: voel niet de noodzaak om de stilte na een antwoord meteen op te vullen. Zeker als je nog niet helemaal tevreden bent met de respons. Een stilte steekt het lontje opnieuw aan, geeft geïnterviewden de kans om hun antwoord verder aan te vullen of jou de mogelijkheid om dieper in te gaan op wat je interessant vond. Structurele adempauzes inlassen moet je leren. Maar eens je over die ongemakkelijke drempel heen bent, levert het je vers schrijfvoer op. Schrijven is durven! En je comfortzone af en toe verlaten.
De kunst van het interviewen vraagt jaren aan ervaring. Ondergetekende heeft al honderden interviews achter de rug en leert toch nog elke dag iets bij. Hoe vaker je het doet, hoe beter je persoonlijke stijl wordt en hoe meer je kan bijschaven. Of je kan ook gewoon een Zinspeler inschakelen. Lekker makkelijk, toch?
Iemand nodig die jouw interviews afneemt? Kunnen we! Van dokters voor JessaLinea – het magazine van Jessa Ziekenhuis — tot interessante figuren uit de retail- of bedrijfswereld voor de magazines van SuperMAG en UNIZO. En ook diepgravende interviews voor je aanvraagdossier voor de JCI Awards of Livia’s nemen we graag voor onze rekening. Bezorg ons je interviewaanvraag via dubbel@zinnig.be!