Skip to main content

Het witte blad. Voor sommigen zoals wachten op Godot, voor anderen een zaligheid. Wij, als copywriters, vertoeven – gelukkig – vaker in die tweede categorie. We zien een leeg canvas vooral als een zee van mogelijkheden. Een heerlijke plek waar we ons creatieve ei kwijt kunnen. Wil je je bekeren van hater tot lover? Of wil je gewoon wat meer inspiratie en concrete do’s om dat witte blad van wat kleurrijke woordconfetti te voorzien? Maak het je comfortabel. We vulden een leeg blad met een lading tips!

Een leeg vel papier. Een knipperende cursor op een witte pagina. Het frustrerende gevoel van een writer’s block – om het in vaktermen aan te kaarten. De angst voor het witte blad. Het is de titel van een stukje proza van auteur Tom Lanoye en het overkomt de aller-, allerbesten. Het is een gevoel, dus moeilijk uit te leggen. Een soort van blokkade die mist in je hoofd blaast en bijgevolg geen letter op papier oplevert. Geen zorgen, je kan het witte-blad-syndroom tackelen. En wel zo.

  1. Begin niet bij het begin

Een tekst maken: dat is schrappen, schrijven, nog meer schrappen en dan soms in de vuilnisbak gooien. Don’t mess with the process. Maar één ding hoef je niet ‘volgens het boekje’ te doen: je hoeft niet te beginnen bij het begin. Natuurlijk kennen de meeste tekstvormen een bepaalde structuur: een mailing start met een aanspreking, een blog start met een titel en intro en zelfs de meeste websites hebben een vast stramien. Maar dat betekent niet dat je daar ook effectief moet beginnen. Start met het stuk waar je al veel over weet. Waar je enthousiast van wordt. Kom later terug voor die inleiding of dat beginstuk van je tekst. Het maakt niet uit hoe of waar je in je schrijfflow stapt. Bekijk het zoals in de auto stappen en wel zien waar je uitkomt. Omweg of niet, ooit geraak je wel op je bestemming.

  1. De omgekeerde brainstorm

Waarom laat je je brein niet eens ‘omdenken’? Het blijkt een goede manier om je uit die dekselse tunnelvisie te hijsen. Moet je bijvoorbeeld een uitnodiging opstellen voor een event? Vraag je dan af waarom niemand zou afzakken naar je netwerkreceptie. Als er bijvoorbeeld geen parking voor de deur is. Of er geen lekkere drankjes of hapjes zijn. En ze komen al zéker niet als ze er persoonlijk niets bij winnen. Et voilà: je hebt stof beet voor je uitnodiging. Ook bij de zoektocht naar een nieuwe naam of slogan voor je bedrijf, is een opsomming van alle slechte ideeën net een goed idee. Een springplank, zeg maar. Omgekeerd brainstormen zorgt voor nieuwe, frisse invalshoeken.

  1. Pak je boeltje

… en vertrek. Voor een ommetje. Een lange loopsessie. Een wandeling in het bos. Even radicaal loskoppelen van dat witte blad dat je aanstaart. Inspiratie kom je overal tegen en schuilt in de kleinste hoekjes. Een stevige dosis beweging kan vastgeroeste inspiratie losweken. Natuurlijk, als jij geholpen bent met tien minuten raamstaren om je gedachten te verzetten, helemaal prima. Maar onderzoek toont aan dat fysieke beweging – zo van: kom uit je kot – erg doeltreffend is. Even zuurstof happen dus!

  1. Haal druk van de ketel

Last van een stemmetje in je hoofd dat als een kwelduivel de deadline van je tekst in schelle pieptonen in je oor roept? Welkom bij de club. Druk, deadlines en stress sluipen ongemerkt je werkdag binnen. Probeer bij een writer’s block de druk van de ketel te halen. Trek je terug op een rustig schrijfplekje. Kan je misschien schuiven met de deadline? Of maak je pas zorgen over schrijffouten na die eerste ruwe versie. Pin je niet vast op de details, maar waak over de overkoepelende boodschap. Er is niemand die over je schouder meeleest. Je tekst even aan de kant leggen en later terug met een fris hoofd hernemen, is ook een goede manier om je creativiteit wat ademruimte te geven.

  1. Piep bij anderen

Je hoeft het warm water niet opnieuw uit te vinden met je tekst. Er bestaan al honderden teksten met tweehonderd tips over het tackelen van een writer’s block, en kijk, hier zijn we toch. Observeer dus eens hoe anderen het aanpakken. Onthoud de highlights van een goede mail in je inbox en gebruik die zelf. Denk bij een fijne uitnodiging na: wat maakt die net zo leuk of knap geschreven? Een ander doet het misschien beter, maar dat wil niet zeggen dat jij niet kan volgen. Natuurlijk niet tot op de letter. Plagiaat is een serieuze aangelegenheid. Wel voor ideeën en inspiratie. Een flinke teug nieuwe schrijfzuurstof. Ook wij als copywriters leren veel bij over woorden, tekstvormen en zingeving van anderen. Het hoeft maar één woord te zijn dat de schrijfkraan terug openzet.

Toch hulp nodig bij dat witte blad? ZINNIG vult het graag samen met jou!

Caro

Jong geweld met pen en hart op de juiste plaats. Combineert letters en woorden tot zinnige copy. Houdt van knalroze zonsondergangen en net pikant genoeg Thais eten. Trotse mama van de mooiste streepjeskat. Staat altijd klaar voor iedereen. Binnen en buiten haar comfortzone.


Evi Maquoi
evi@zinnig.be
+ 32 496 37 45 27


Hilde Neven
hilde@zinnig.be
+ 32 486 80 87 11

Algemene voorwaarden
Cookie policy - Privacy policy